Hosszú előkészület után végre megjelent a 'Political Campaigning in the Information Age' című könyv. Maga a könyv egy külön történetet érdemelne, hogy hány variáción esett át, de ezt most inkább hanyagoljuk. A 20 fejezet közül a magyar vonatkozásokról szóló az, ami a kutatásom szempontjából érdekes, mivel a 19. fejezetet jegyzem 'Hungarian MPs' Response Propensity to Emails' címmel. Ez a fejezet annyiból kötődik a Magyary Posztdoktori és OTKA kutatáshoz, hogy az alapokat taglalja, ami mentén neki lehetett állni a kutatásnak, ezért rendkívül fontosnak tartottam, hogy jó kiadványba és neves kutatók fejezetei közé kerüljön be. Egyetlen szépséghiba, hogy előbb jelentek meg a saját kutatásom szempontjából "előrehaladottabb" tanulmányok. Ugyanakkor ilyen a nemzetközi átfutási idő, ehhez hozzá kell szokni.
A tanulmány angol nyelvű és szerves folytatása a korábban két szerzőtárssal közösen jegyzett magyar nyelvű tanulmányhoz. Az ott használt bevezető ide is illik:
A politikusokkal szemben szinte már elvárás, hogy használják az új információs és kommunikációs technológiákat, jelen legyenek a közösségi oldalakon és folyamatosan frissítsék státuszukat. Az viszont már nem világos, hogy ez az elvárás csak az őket kutatóktól származik-e, vagy a választóknál is jelen van e kritérium. Tanulmányunkban a kutatói elvárás oldaláról közelítjük a témát. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a magyar Országgyűlés képviselőinek hány százaléka válaszol az általunk küldött elektronikus levélre. Az interaktivitás kutatás 2011 nevet kapott empirikus kutatás során minden parlamenti képviselőnek azonos tartalmú e-mailt küldtünk ki. Egy hétig vártuk a válaszokat, majd a beérkezett levelek alapján frakciók, nem, életkor és az Országgyűlésbe kerülés módját vontuk be a vizsgálatba. Ezek alapján tudtuk felvázolni a tipikus válaszoló képviselő profilját. Az elemzés során az interaktivitás fogalmának problémakörét is megvizsgáltuk. Ez alapján jutottunk arra a következtetésre, hogy a magyar képviselők nem különböznek lényegesen a nyugati kollegáiktól, nem fedezhető fel olyan „nemzeti” jellemvonás, ami ne lenne magyarázható a nemzetközi trendekkel.
Sajnos az IGI Global Kiadótól mindezidáig nem érkezett meg a tiszteletpéldány, ezért Magyarországról egyelőre csak az interneten keresztül érhető el a könyv.
A fejezet adatai:
Merkovity Norbert (2014): Hungarian MPs' Response Propensity to Emails. In: Ashu M. G. Solo (ed.): Political Campaigning in the Information Age. Hershey: IGI Global, Information Science Reference, pp. 305-317.
DOI: 10.4018/978-1-4666-6062-5.ch019