HTML

Közvetlen Demokrácia & Kutatás

A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósul meg. A projekt teljes címe: A2-MZPD-12-0254: A közvetlen demokrácia lehetőségei az új információs és kommunikációs technológiákon

Friss topikok

A debreceni MPTT Vándorgyűlés

2014.06.09. 11:27 KözvetlenDemokráciaKutatás

Június 6-7 között tartották a XX. Vándorgyűlést Debrecenben, a Bölcsészettudományi Kar Politikatudományi Tanszékével együttműködve. Ezúttal az a megtiszteltetés ért, hogy a szervezők felkértek, legyek a panelvezetője az Áru-e a politika? - Politikai kommunikáció és politikai marketing panelnak.

fotó 1.JPG(A konferencia megnyitója)

A panelfelhívás értelmében Quintus T. Cicero „A hivatalra pályázók kézikönyvében” sok egyéb mellett a következő tanácsot adja: „Továbbá mindenféle barátokat kell szerezni: a hatás kedvéért rangos és neves embereket(…)”. Nincs ez másképp napjaink politikai kampányaiban sem. Talán annyi változás történt, hogy nehezebb azonosítani azokat a (különböző közösségekben) rangos és neves embereket, akik befolyásolhatják a szavazatszerzést. A közösségi média és azok politikában való használatuk tették ezt igazán nyilvánvalóvá. A mai politikusok ugyanúgy „mindenféle barátokat” kívánnak szerezni, ahogyan több mint 2000 éve a római politikusok. A 2014-es országgyűlési választás, az európai parlamenti választás, valamint az őszi önkormányzati választás kitűnő alkalmat teremt arra, hogy mind elméleti, mind gyakorlati szempontból megvizsgáljuk a politikai kommunikáció és marketing „barátszerző stratégiáit”.

Szerencsés voltam, hiszen 7 előadással jelentkeztek a panelbe, amelyből a szervezőkkel egyeztetve végül 5 előadást fogadtam be. Sajnos azonban ketten visszamondták az előadásukat, így végül hárman adtunk elő. Robert Imre (Newcastle University, Ausztrália) a Bio-Politics-ről beszélt, azaz arról, hogy az ember hogyan él együtt a politikával, hogyan hat a politikai énje a politikára és vissza. Előadása új színt hozhat a politikai kommunikáció kutatásban, de legalábbis a magyarban mindenképp, hiszen ezt a területet ezidáig még nem kapcsolták össze a politikai kommunikációs kutatásokkal.

fotó 2.JPG

Szakács Ildikó Réka előadása szerint a gyakorlatban már régóta megmutatkozó, és mára tökélyre fejlesztett eszközöknek köszönhetően a korábban fanyalgással lenézett bulvárkampány csak tovább erősödött. A vitákat a jelszavak, a programok ismertetését a botránypolitizálás váltotta fel. E körülmények között a politikus valóban mosóporrá vált. Nem a programok csapnak össze, hanem a személyek szerepe értékelődött fel. Jelen vannak és szimbolizálnak: nemcsak a hírműsorok révén váltak életünk részévé, de a bulvárlapokon keresztül ott ülnek a nappalinkban is. Nem, mint felelős döntéshozók, hanem mint mintát adó barátok: már-már családtagként viselkednek.

A politikai kampányban tapasztalható leegyszerűsödés elérte a „klasszikus” bulvártartalmakat is. Állandósultak a tisztítószer adalékanyagai. Ma már nincsenek termékfejlesztések. Letisztultak a formák és a témák. Minden politikai párt képviselője ugyanazt szimbolizálja. Nincsenek váratlan fordulatok, szokatlan elemek. A politikusok feloldódtak „társaságukban”; önálló jellemvonásaik eltűntek. Rogán Antal zokniját és a nyaraló honatyák és honanyák fürdőruhás testét felváltotta a mindig ünnepként megélt családi események sora. Olyan eseményeké, amelyek mindig tökéletesen zajlanak; nincs karácsonyfa-tűz és a húsvéti kölni is mindig illatos.

fotó 3.JPG

A saját előadásomat Áru-e a médialogika? - A politikusok Facebook használata négy ország parlamenti képviselőinek vizsgálata alapján címmel tartottam meg. A célom az volt, hogy az ausztrál, magyar, valamint az osztrák és horvát Facebook eredmények alapján rávilágítsak arra, hogy a Magyary Posztdoktori Ösztöndíjban vállaltak értelmében többirányú lehet a kutatás eredménye. Egyrészt értelmezhető Robert Imre bio-politika világában is, de a médialogika közösségi hálózatok átalakuló világában is értelmezhetők az eredmények.

A panel előadói több kérdést is kaptak. Saját előadásomhoz kapott megjegyzések alapján a londoni konferencián elhangzott gondolatok látszódtak visszaköszönni. Ami jó hír, hiszen tényleg úgy tűnik, hogy jó úton halad a kutatás.

 

Szólj hozzá!

Címkék: kutatás konferencia politikai kommunikáció Ausztrália Facebook Magyarország Ausztria Horvátország médialogika

A bejegyzés trackback címe:

https://opendemocracy.blog.hu/api/trackback/id/tr996289668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása