HTML

Közvetlen Demokrácia & Kutatás

A kutatás az Európai Unió és Magyarország támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával a TÁMOP 4.2.4.A/2-11-1-2012-0001 azonosító számú „Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program” című kiemelt projekt keretei között valósul meg. A projekt teljes címe: A2-MZPD-12-0254: A közvetlen demokrácia lehetőségei az új információs és kommunikációs technológiákon

Friss topikok

A kategóriák felállítása: milyen témában posztolnak a leggyakrabban a politikusok?

2013.08.28. 09:05 KözvetlenDemokráciaKutatás

A Facebook-kutatás lényege, hogy nemcsak arra keressük a választ, a politikusok milyen rendszerességgel használják a közösségi médiát, hanem arra is, milyen típusú tartalmakat osztanak meg a virtuális követőikkel.

Ahhoz azonban, hogy a vizsgált képviselők mindegyikének Facebook-aktivitását képesek legyünk leírni, és a későbbiekben összehasonlítani, ki kellett találni egy kategorizálási rendszert, amelybe az összes vizsgált poszt „belefér”. Kezdetben úgy gondoltuk, hogy fő- és alkategóriák szerint csoportosítjuk majd a megosztásokat, a kommentekkel pedig nem foglalkoztunk. A táblázatban látható, miből indultunk ki.

Teljes képernyő rögzítése 2013.08.26. 151250.jpg

A pilothoz – vagyis a magyar országgyűlési képviselők vizsgálatához – előzetesen összeállított kategóriarendszer a gyűjtés során számos átalakításon ment keresztül. Nincs ebben semmi meglepő, előre számítottunk erre, hiszen ahhoz, hogy a legfeszesebb és legteljesebb csoportokat ki tudjuk alakítani, nemcsak előzetes elgondolásokra, hanem tapasztalatra is szükség volt, vagyis látnunk kellett, mit is gyűjtünk valójában.

A pilot utáni kategóriarendszer jóval egyszerűbb lett: eszerint csupán hat csoportot különböztetünk meg, és nem használunk alkategóriákat:

A végleges kategóriák a posztok besorolásához:

1 – A magánszférára vonatkozó bejegyzések (családdal, gyerekekkel, barátokkal kapcsolatos posztok, ünnepi bejegyzések)

2 – Informatív bejegyzések (minden olyan megjelenése a politikusnak, amely hivatalos – interjú, blog bejegyzés, eseményen való részvétel)

3 – Szubjektív megjegyzések (a képviselő saját véleményét hangoztatja)

4 – Támadó megjegyzések (indulatos, negatív kritika/vélemény)

5 – Link megosztása (olyan linkek, amelyeket minden egyéb megjegyzés nélkül posztolnak)

6 – Fotó megosztása (olyan posztok, ahol csak képeket/ galériákat osztanak meg minden egyéb megjegyzés nélkül)

Joggal merül fel a kérdés, hogy miért redukáltuk ilyen drasztikusan a kategóriák számát. Mivel a posztok kategorizálása egyfajta tartalomelemzés mentén történik, a kutatás ezen része kvalitatív módszerekkel valósul meg, ebben az esetben magas a szubjektivitás lehetősége, hiszen a kutatónak magának kell eldöntenie, melyik posztot, melyik kategóriába sorolja, ezért minél kevesebb csoporttal dolgozunk, annál inkább kivédhető a kutató szubjektivitása.

A végleges kategóriák a kommentek besorolásához:

C1 – Mindennapi beszélgetés (csevegés)

C2 – Informatív komment, ahol a politikus hívja fel valamire a figyelmet/ válaszol az állampolgárok által feltett kérdésekre

C3 – Informatív komment, ahol a politikus figyelmét hívták fel valamire, és erre reagál

Végső soron ez a kutatás a politikusok interaktivitását vizsgálja, ezért döntöttünk úgy, hogy nemcsak a politikusok posztjait, hanem a saját posztjaik alatti kommentjeiket is megvizsgáljuk, és kategorizáljuk.

Szólj hozzá!

Címkék: kutatás politikus választópolgár interaktivitás Facebook Twitter

A bejegyzés trackback címe:

https://opendemocracy.blog.hu/api/trackback/id/tr405478191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása