Túl vagyunk a Facebook-kutatás pilotján, vagyis feltérképeztük a magyar országgyűlési képviselők facebookozási szokásait. Arról, hogy honatyáink milyen gyakran és mit posztolnak egy későbbi blogbejegyzésben olvashatnak, ezúttal inkább a munka elindulásáról osztok meg pár érdekes információt.
Míg emailben minden képviselőt el lehet érni elméletileg, – erről az egyik júliusi bejegyzésben már olvashattak – addig a Facebookkal más a helyzet, nincs ugyanis minden politikusnak ilyen közösségi oldala, illetve nem mindenki használja azt rendszeresen. Továbbá azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy míg hazánkban inkább a Facebookot, az észak-atlanti területeken már inkább a Twittert használják a képviselők. Ebből adódóan nem vizsgálható egy-egy ország teljes parlamentje.
A fent kifejtett okok miatt úgy döntöttünk, a perlementek 10 százalékát vizsgáljuk. Magyarország esetében ez azt jelenti, hogy 39 képviselő került bele a mintába. Első pillantásra talán nem tűnik kacifántosnak, hogy a 386 politikusból kiemeljünk 39-et, de a valóságban sok apró dolgon múlik, ki az, aki megfelelő alanya lehet a kutatásnak. Elsőként azt néztük meg, kik azok, akik rendszeresen használják a Facebookot, vagyis élő a profiljuk (minimum 2-3 naponta friss bejegyzés(ek) szerepel(nek) az oldalukon), hiszen interaktivitásról csak élő profil esetében van értelme beszélni. Mindemellett fontos betartani a parlamentben meglévő pártarányokat és a nemek közötti megoszlást is. Továbbá úgy döntöttünk, hogy a mintavétel részét fogják képezni minden ország esetében a miniszterelnök és a frakcióvezetők is, amennyiben rendelkeznek élő profillal.
A magyarországi mintát 16 Fideszes, 4 KDNP-s, 6 MSZP-s, 2 DK-s, 5 Jobbikos, 2 LMP-s, 2 PM-es és 1 független képviselő alkotja. A frakcióvezetők közül egyedül a kormánypárti Rogán Antal maradt ki, hozzá nem találtunk releváns Facebook oldalt. A női/ férfi arányt betartva, a mintában 5 női képviselő és 34 férfi politikus szerepel.